Tahun depan bukan tahun 2018 bagi 8 negara ini


Tahun berapa sekarang? Persoalannya tidak semudah itu. Semuanya relatif. Orang membuat kalendar untuk mengukur masa.

Tetapi masa tidak lama, ia tidak dapat ditangkap, dan titik undur tidak dapat ditandakan. Itulah kerumitan bermula. Bagaimana untuk mencari permulaan? Di mana untuk dikira? Dan dengan apa langkah?

Ramai lagi kalendar wujud hari ini dan telah wujud selama bertahun-tahun, tetapi ini juga cukup untuk merasai semua kerapian dan masa yang tidak pernah ada.
Orang ramai akan bercerita pada tahun 2018 di Rusia.

Kebanyakan negara di dunia hidup mengikut kalendar Gregorian. Ia diperkenalkan oleh Paus Gregory XIII sebagai ganti kalendar Julian.
Perbezaan antara 2 kalendar hari ini ialah 13 hari, dan ia meningkat 3 hari setiap 400 tahun. Itulah sebabnya terdapat percutian seperti Tahun Baru Lama.

Tahun Baru mengikut kalendar Julian, dan sesetengah negara masih merayakannya. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang mengabaikan Tahun Baru “biasa”.
Kalendar Gregorian diperkenalkan pada 1582 di negara-negara Katolik, dan secara beransur-ansur diedarkan ke negara-negara lain. Menurutnya, pada 1 Januari, tahun 2018 akan bermula.
Orang ramai akan bercerita pada tahun 2561 di Thailand.

Di Thailand, 2018 akan menjadi tahun 2561 (mengikut kalendar Gregorian). Secara rasmi, Thailand tinggal mengikut kalendar lunar Buddha, di mana kronologi bermula dari saat Buddha mencapai nirvana.

Walau bagaimanapun, mereka juga menggunakan kalendar Gregorian. Pengecualian sering dibuat untuk orang asing, dan tarikh barang dan dokumen ditulis menurut kalendar ini.
Kalendar Buddha juga digunakan di Sri Lanka, Kemboja, Laos, dan Myanmar.

Rakyat akan bercerita pada tahun 2011 di Ethiopia.

Kalendar Ethiopia adalah 8 tahun di belakang “biasa”. Selain itu, ia mempunyai 13 bulan dalam setahun. 12 bulan mempunyai 30 hari, dan yang terakhir adalah sangat pendek, hanya 5 atau 6 hari bergantung kepada sama ada tahun lompat atau tidak.

Juga, hari mereka tidak bermula pada tengah malam tetapi pada waktu matahari terbit. Kalendar Ethiopia didasarkan pada kalendar purba Alexandria.
Orang ramai akan berdering pada tahun 4716 di China.

Kalendar Cina digunakan di Kemboja, Mongolia, Vietnam, dan negara-negara Asia yang lain. Kronologi bermula dari tarikh Maharaja Huangdi memulakan pemerintahannya pada tahun 2637 SM.

Kalendar adalah kitaran dan didasarkan pada kitaran astronomi dari Musytari. Dalam masa 60 tahun, Musytari mengelilingi Matahari 5 kali, dan itu adalah 5 unsur kalendar Cina.
Satu bulatan Musytari di sekitar Matahari mengambil masa 12 tahun, dan tahun-tahun ini menerima nama mereka dari haiwan. 2018 (Gregorian) akan menjadi Tahun Anjing.
Rakyat akan bercerita pada tahun 1439 di Pakistan.

Kalendar Islam digunakan untuk menentukan tarikh cuti keagamaan dan sebagai kalendar rasmi di sesetengah negara Islam.
Kronologi ini bermula dari Hijrah, tarikh Nabi Muhammad dan emigrasi Muslim pertama ke Madinah (622 AD).

Hari ini bermula pada waktu matahari terbenam, bukan pada tengah malam. Permulaan sebulan ialah hari apabila bulan sabit pertama muncul selepas bulan baru.
Tempoh setahun dalam kalendar Islam adalah 10-11 hari kurang daripada tahun solar, dan bulan bergerak berhubung dengan musim.

Bulan-bulan yang pada musim panas akan berlaku pada musim sejuk selepas beberapa waktu dan sebaliknya.
Orang ramai akan bercerita pada tahun 1396 di Iran.

Kalendar Parsi, atau kalendar Hijriah Suria, adalah kalendar rasmi di Iran dan Afghanistan. Kalendar solar astronomi ini dicipta oleh sekumpulan ahli astronomi termasuk penyair terkenal Omar Khayyam.

Kronologi bermula dari hijra seperti kalendar Islam, tetapi ia juga berdasarkan pada tahun suria, itulah sebabnya bulan-bulan tetap pada musim yang sama.
Minggu bermula pada hari Sabtu dan berakhir pada hari Jumaat, dan hari-hari terakhir adalah hari tanpa kerja.

Rakyat akan bercerita pada tahun 1939 di India.

Kalendar nasional India yang disatukan telah lama tidak dibuat dan diperkenalkan pada tahun 1957. Ini berdasarkan pengiraan Saka Era, sistem kronologi kuno yang tersebar luas di India dan Kemboja.

Terdapat juga kalendar lain di India yang digunakan oleh pelbagai bangsa dan suku. Ada yang memulakan kronologi dari tarikh kematian Krishna (3102 SM); yang lain memulangkannya dari kenaikan Vikram kepada kuasa pada tahun 57; kumpulan ketiga, menurut kalendar Buddha, memulakan kronologi dari tarikh kematian Gautam Buddha (543 AD).
Orang ramai akan bercerita pada tahun 30 di Jepun.

Di Jepun, terdapat 2 kronologi yang ada: satu yang bermula dengan kelahiran Kristus dan yang tradisional. Ini adalah berdasarkan tahun-tahun pemerintahan maharaja Jepun.
Setiap maharaja memberikan tempoh nama: moto pemerintahannya. Bermula dari tahun 1989, terdapat “era kedamaian dan ketenteraman,” dan takhta kepunyaan

Terus Ke Sumber Asal–>KLIK SINI

Loading...

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*